Для педагогів


Ділова гра «Договір»

 Мета: формування механізму взаємодії учасників освітнього процесу у формуванні навичок саморегуляції та успішного навчання.
Завдання: 1) актуалізація уявлень про стан взаємодії суб'єктів освітнього процесу у процесі вирішення проблемного питання;
2) усвідомлення специфічних очікувань основних учасників;
3) формування спільних цілей, прояснення підходів до розділення зон відповідальності;
4) укладення договору взаємодії.
Необхідні матеріали: картки з назвою ролей учасників ("вчителі", "батьки", "фахівці", «учні"), лист ватману, листи А4, ручки, ножиці, маркери, бэйджи.
Тривалість гри : 1 година.
I етап - підготовчий
1. Знайомство з темою і проблемою.
Ведучий. Шановні колеги! Пропоную вам взяти участь в діловій грі під образною назвою "Договір". Вона орієнтована на вироблення стратегій ефективної взаємодії фахівців  у процесі  формування навичок саморегуляції та успішного навчання.
Питання реальної взаємодії у вирішенні певних питань хвилюють багатьох фахівців школи. Часто бувають розбіжності  в діях фахівців школи, перекладання відповідальності з себе на іншу людину, а також різне бачення шляхів досягнення спільних цілей. Сьогодні ми постараємося пропрацювати ці проблеми.
2.Для знайомства і  створення позитивного настрою виконаємо вправу «Мене звати ...,я бажаю...»,
3. Встановлення правил роботи  в групах
4. Ведучий. Ділова гра відбувається за певними правилами:
- дотримання часових меж;
- безоціночне ставлення до особистості учасників;
- використання Я-висловлювання для вираження своєї позиції;
- правило "STOP":( ведучий має право зупинити учасника, якщо він говорить не по суті і переходить на персоналії).
5. Розподіл ролей в групі
Ведучий. Кожен з нас робить дуже багато, здійснюючи свої професійні функції в якості педагога, соціального педагога, психолога і інших спеціалістів школи. Ми маємо право вважати себе непоганими фахівцями. Проте якими б висококваліфікованими фахівцями ми не були, ми бачимо проблеми тільки зі своєї, звичної позиції, не замислюючись про те, що інший професіонал може бачити і оцінювати побачене інакше, ніж ми. Сьогодні я  пропоную вам вийти за рамки звичних позицій і вибрати ту роль, яка вам не властива в професії.
У нас працюватимуть 4 міні-групи: "учнів", "батьків", "вчителів", "фахівців" (психолог, соціальний педагог)(Обєднання учасників у групи)
Для підвищення ефективності роботи усередині кожної міні-групи необхідно розподілити обов'язки(ролі).
Хранитель часу - здійснює контроль за часом.
Презентатор - виступає від імені усієї групи.
Генератори ідей(кілька чоловік) - висувають свої судження з питання, що цікавить.
Секретар - веде запис напрацювань
Загальний час підготовчого етапу не повинен перевищувати 5-7 хвилин.
II етап - основний.
Моделювання спільної діяльності
    Ведучий. Сьогодні в ході ділової гри ми спробуємо почути один одного і виробити загальні дії за рішенням заявленої проблеми.
1. Занурення в нову професійну роль
Кожній з міні-груп -  "учнів", "батьків", "вчителів", "фахівців" - впродовж 5 хвилин. належить сформулювати своє уявлення про кінцевий продукт навчально-виховного процесу. Іншими словами, представити образ підсумкового результату з позиції взаємодії фахівців школи в процесі роботи з формування навичок саморегуляції та успішного навчання..
Презентація матеріалів кожної міні-групи і їх обговорення.
2.Ведучий. В ході підготовки ділової гри я знайшла образ "пирога" стосовно проблеми взаємодії суб'єктів навчально-виховного процесу.
Уявіть, що підготовка випускника - це величезний "пиріг", який має бути "випечений" і "розділений" між вчителями, учнями, батьками, фахівцями.(На дошці вивішується  ватман.)
А) Представники від кожної мінігрупи повинні позначити своє місце в цьому "пирогу".
(Процес визначення простору відбувається без втручання ведучого.)
Б) Групам потрібно визначити  предметну відповідальність для кожної категорії (хто за що відповідає). Кожна міні-група описує круг своєї відповідальності на цій частині "пирога".
В) Співвіднести міру відповідальності зі своїм особистим вкладом. Чи завжди ваша відповідальність співпадає з вашими можливостями?
Час для обговорення - 5 хвилин.
Ведучий. У вас є можливість відразу запросити якусь допомогу у представників будь-якої міні-групи. "Помічники" обговорюють проблему і пропонують конкретні рішення, які ви повинні відбити на листі ватману.
Час для обговорення - 7-10 хвилин.
2. Робота в міні-групах
Ведучий стежить за процесом обговорення, приймаючи позицію спостерігача. Якщо виникає необхідність, надає консультативну допомогу.
Після закінчення відведеного часу представники кожної міні-групи(презентатори) вивішують листи ватману на стіні і дають коментарі до прийнятих рішень.

3. Презентація
Час презентації кожної групи - до 5 хвилин.
Ведучий. Нам надається можливість скласти і укласти договір з усіма суб'єктами НВП. У ньому обговорюються предмет договору, права і обов'язки сторін, терміни дії.
Договір підписують представники кожної категорії, а ведучі скріплює печаткою.
4. Повернення у свої справжні професійні ролі(деролинг)
Ведучий. Презентація кожної міні-групи, на наш погляд, показала різноманіття форм і методів взаємодії усіх суб'єктів освітнього процесу. Проте давайте згадаємо те, ким ви є насправді.
Ведучий забирає картки у кожної міні-групи із заявленими ролями.
5. Можлива реалізація взаємодії учасників освітнього процессу з позиції індивідуального навчання
Ведучий. Ви знову стали самими собою - педагогами, психологами, адміністраторами. Прошу вас ще раз уважно проглянути і проаналізувати те, що запропонували ваші колеги, поглянувши на проблему з вашої професійної позиції.
Подумайте, чи можна знайти серед висловлених ідей прийнятні для вас - ті, які ви самі готові почати утілювати в життя? Якщо хочеться сказати "ні" - аргументуйте свою відповідь.
Основна вимога: вибрати якомога більше прийнятних стратегій ефективної взаємодії фахівців школи з позиції індивідуальної освіти.
Пропозиції "учнів", "батьків" обговорюються усіма учасниками гри.
Час на обговорення - до 10 хвилин.
Після закінчення відведеного часу представники від груп виступають з результатами обговорення. У результаті з'являється наочний перелік очікувань і інформація про можливий механізм взаємодії учасників освітнього процесу.
III етап - завершальний.
Підсумкова рефлексія

Ведучий пропонує учасникам ділової гри обговорити підсумки з наступних питань:
- Що сподобалося? Що зацікавило? Що можна використати? – Прикріпити стікери до плаката
 « Портфель».
- Що не сподобалося? Що було незрозуміло? Що викликало негативні емоції? Про що було важко говорити?
- Прикріпить стікери до плаката"Бак для сміття".
Проблеми, що вимагають подальшого рішення, прикріпіть  на плакаті "Мясорубка".




Додаток
Д О Г О В І Р

Про взаємодію учасників навчально-виховного процесу 

Учасники навчально-виховного процесу _______________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
уклали цей договір про таке:

1.    ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.ОБОВЯЗКИ СТОРІН
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.ПРАВА СТОРІН
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ТЕРМІН ВИКОНАННЯ___________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Підписи сторін

Учні __________________________________________________
Батьки________________________________________________
Вчителі______________________________________________
Фахівці______________________________________________









Немає коментарів:

Дописати коментар

Як керувати стресом за допомогою когнітивно-поведінкової терапії

  Що таке ментальне здоров'я  Згідно з визначенням ВООЗ, ментальне здоров'я — це стан щастя та добробуту, в якому людина реалізує с...