Ділова гра «Договір»
Завдання: 1) актуалізація уявлень про стан
взаємодії суб'єктів освітнього процесу у процесі вирішення проблемного
питання;
2) усвідомлення специфічних очікувань
основних учасників;
3) формування спільних цілей,
прояснення підходів до розділення зон відповідальності;
4) укладення договору взаємодії.
Необхідні матеріали: картки з назвою ролей учасників ("вчителі", "батьки",
"фахівці", «учні"), лист ватману, листи А4, ручки, ножиці, маркери,
бэйджи.
Тривалість гри : 1 година.
I етап - підготовчий
1. Знайомство з темою і проблемою.
Ведучий.
Шановні колеги! Пропоную вам взяти участь в діловій грі під образною назвою "Договір".
Вона орієнтована на вироблення стратегій ефективної взаємодії фахівців у процесі
формування навичок саморегуляції та успішного навчання.
Питання
реальної взаємодії у вирішенні певних питань хвилюють багатьох фахівців школи. Часто
бувають розбіжності в діях фахівців школи, перекладання
відповідальності з себе на іншу людину, а також різне бачення шляхів досягнення
спільних цілей. Сьогодні ми постараємося пропрацювати ці проблеми.
2.Для знайомства і створення позитивного настрою виконаємо
вправу «Мене звати ...,я бажаю...»,
3. Встановлення правил роботи в групах
4. Ведучий. Ділова гра відбувається за
певними правилами:
- дотримання часових меж;
- безоціночне ставлення до особистості учасників;
- використання Я-висловлювання для вираження своєї позиції;
- правило "STOP":( ведучий має право зупинити учасника,
якщо він говорить не по суті і переходить на персоналії).
5. Розподіл ролей в групі
Ведучий. Кожен з нас робить дуже
багато, здійснюючи свої професійні функції в якості педагога, соціального
педагога, психолога і інших
спеціалістів школи. Ми
маємо право вважати себе непоганими фахівцями. Проте якими б
висококваліфікованими фахівцями ми не були, ми бачимо проблеми тільки зі своєї,
звичної позиції, не замислюючись про те, що інший професіонал може бачити і
оцінювати побачене інакше, ніж ми. Сьогодні я пропоную вам вийти за рамки звичних позицій і вибрати ту роль, яка
вам не властива в професії.
У нас працюватимуть 4 міні-групи: "учнів",
"батьків", "вчителів", "фахівців" (психолог,
соціальний педагог)(Об’єднання
учасників у групи)
Для підвищення ефективності роботи усередині кожної
міні-групи необхідно розподілити обов'язки(ролі).
Хранитель часу - здійснює контроль за
часом.
Презентатор - виступає від імені
усієї групи.
Генератори ідей(кілька чоловік) -
висувають свої судження з питання, що цікавить.
Секретар - веде запис напрацювань
Загальний час підготовчого етапу не
повинен перевищувати 5-7 хвилин.
II етап - основний.
Моделювання спільної діяльності
Ведучий. Сьогодні в ході ділової гри ми спробуємо почути один
одного і виробити загальні дії за рішенням заявленої проблеми.
1. Занурення в нову професійну роль
Кожній з міні-груп - "учнів", "батьків", "вчителів", "фахівців" -
впродовж 5 хвилин. належить сформулювати своє уявлення про кінцевий продукт навчально-виховного процесу. Іншими словами, представити
образ підсумкового результату з позиції взаємодії фахівців школи в процесі
роботи з формування навичок саморегуляції та успішного навчання..
Презентація
матеріалів кожної міні-групи і їх обговорення.
2.Ведучий. В ході підготовки ділової
гри я знайшла образ "пирога" стосовно
проблеми взаємодії суб'єктів навчально-виховного процесу.
Уявіть, що підготовка випускника - це величезний
"пиріг", який має бути "випечений" і "розділений"
між вчителями, учнями, батьками, фахівцями.(На дошці вивішується ватман.)
А) Представники від кожної мінігрупи
повинні позначити своє місце в цьому "пирогу".
(Процес визначення простору
відбувається без втручання ведучого.)
Б) Групам потрібно визначити
предметну відповідальність для кожної
категорії (хто за що
відповідає). Кожна міні-група описує круг своєї відповідальності на цій частині
"пирога".
В) Співвіднести міру відповідальності
зі своїм особистим вкладом. Чи завжди ваша відповідальність співпадає з вашими
можливостями?
Час для обговорення - 5 хвилин.
Ведучий.
У вас є можливість відразу запросити якусь допомогу у представників будь-якої
міні-групи. "Помічники" обговорюють проблему і пропонують конкретні
рішення, які ви повинні відбити на листі ватману.
Час для обговорення - 7-10 хвилин.
2. Робота в міні-групах
Ведучий
стежить за процесом обговорення, приймаючи позицію спостерігача. Якщо виникає
необхідність, надає консультативну допомогу.
Після
закінчення відведеного часу представники кожної міні-групи(презентатори) вивішують листи ватману на стіні і
дають коментарі до прийнятих рішень.
3. Презентація
Час презентації кожної групи - до 5
хвилин.
Ведучий. Нам надається можливість
скласти і укласти договір з усіма суб'єктами НВП. У ньому обговорюються предмет договору,
права і обов'язки сторін, терміни дії.
Договір підписують представники
кожної категорії, а ведучі скріплює печаткою.
4. Повернення у свої справжні професійні ролі(деролинг)
Ведучий. Презентація кожної
міні-групи, на наш погляд, показала різноманіття форм і методів взаємодії усіх
суб'єктів освітнього процесу. Проте давайте згадаємо те, ким ви є насправді.
Ведучий забирає картки у кожної
міні-групи із заявленими ролями.
5. Можлива реалізація взаємодії учасників освітнього процессу з позиції індивідуального навчання
Ведучий.
Ви знову стали самими собою - педагогами, психологами, адміністраторами. Прошу
вас ще раз уважно проглянути і проаналізувати те, що запропонували ваші колеги,
поглянувши на проблему з вашої професійної позиції.
Подумайте,
чи можна знайти серед висловлених ідей прийнятні для вас - ті, які ви самі
готові почати утілювати в життя? Якщо хочеться сказати "ні" -
аргументуйте свою відповідь.
Основна вимога: вибрати якомога більше прийнятних
стратегій ефективної взаємодії фахівців школи з позиції індивідуальної освіти.
Пропозиції
"учнів", "батьків" обговорюються усіма учасниками гри.
Час на
обговорення - до 10 хвилин.
Після
закінчення відведеного часу представники від груп виступають з результатами
обговорення. У результаті з'являється наочний перелік очікувань і інформація
про можливий механізм взаємодії учасників освітнього процесу.
III етап - завершальний.
Підсумкова рефлексія
Ведучий пропонує учасникам ділової
гри обговорити підсумки з наступних питань:
- Що сподобалося? Що зацікавило? Що
можна використати? – Прикріпити стікери до плаката
« Портфель».
- Що не сподобалося? Що було
незрозуміло? Що викликало негативні емоції? Про що було важко говорити?
- Прикріпить
стікери до плаката"Бак для
сміття".
Проблеми, що вимагають подальшого
рішення, прикріпіть на плакаті
"М’ясорубка".
Додаток
Д О Г О В І Р
Про взаємодію учасників навчально-виховного
процесу
Учасники навчально-виховного процесу _______________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
уклали цей договір про таке:
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.ОБОВ’ЯЗКИ СТОРІН
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.ПРАВА СТОРІН
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕРМІН
ВИКОНАННЯ___________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підписи сторін
Учні __________________________________________________
Батьки________________________________________________
Вчителі______________________________________________
Фахівці______________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар